راهکارهای برقراری ارتباط سالم و موثر

یکی از مهم‌ترین مهارت ‌های زندگی ارتباط موثر با دیگران است و با بهبود این مهارت، تمام جنبه‌های زندگی شخصی و اجتماعی رشد چشمگیری خواهند داشت. به طور کلی ارتباطی موثر است که طرف مقابل پيام شما را درك كرده، پيام در او اثر گذاشته و بازخوردي از او به همراه داشته باشد و در نهايت طرفين به يك درك و نتیجه مشترك رسيده باشند.

 

نکاتی که در ارتباط موثر اهمیت دارند

برای برقراری ارتباطی موثر به نکات زیادی باید توجه داشت .

شنونده خوبی باشید

برقراری ارتباط فقط با صحبت کردن نیست بلکه در گوش دادن هم هست! گوش دادن با شنیدن فرق دارد. وقتی به موضوعی گوش می دهید تمام دقت و توجهتان را معطوف آن می کنید ولی در شنیدن به معنای واقعی حواس و فکر شما جای دیگری است و فقط صدایی به گوش می رسد.

اگر طرف مقابل متوجه شود که شما به صحبت های او گوش می دهید، می توانید اطمینان داشته باشید که او نیز به صحبت های شما گوش می دهد. همچنین اگر احساس کند که دیدگاه او درک شده است، آنگاه هر پاسخی که بدهید کاملا مورد توجه قرار می گیرد زیرا آن را در ارتباط مستقیم با پیام خود تلقی و حس ارزشمند بودن می کند  و اگر شما احساسِ مهم بودن را به او بدهید، شخص مهمی در زندگی او می شوید و در رابطهِ شما بسیار تاثیرِ مثبت می گذارد. در واقع زمانی یک ارتباط سالم به وجود می آید که هر دو طرف به یک اندازه حرف بزنند و حرفهایشان شنیده بشود.

 

ارتباط چشمی برقرار کنید

یکی از بهترین روش ها که نشان می دهد شما توجه لازم به طرف مقابل دارید؛ نگاه به چشمان اوست. با این روش با زبان بی زبانی این پیام را به او می دهید که من توجه ام به سمت تو است و می خواهم با تو ارتباط برقرار کنم! اما توجه داشته باشید که مدت زمان زیادی به چشمان طرف مقابل نگاه نکنید زیرا در این صورت عمل شما تبدیل به زل زدن می شود و حس خوبی را به آن شخص منقل نمی کند.

 

منفعل نباشید

وقتی شخصی با شما صحبت می کند دوست دارد بداند که آیا شما واقعا به صحبت های او گوش می دهید یا خیر.برای اینکه به فرد این پیام را بدهید که به صحبت هایش توجه می کنید، مواردی را باید رعایت کنید:

  • سر خود را به منظور تاييد و توجه حرف طرف مقابل تكان دهيد
  • سوالاتی در مورد موضوع مطرح کنید
  • برداشت خود را از صحبت های طرف مقابل بگویید

همچنین با رعایت کردن این موارد ارتباط چشمی تبدیل به زل زدن نمی شود!

 

نصیحت نکنید

وقتی شما کسی را نصیحت می کنید؛ این پیام را به او می دهید که من از تو برتر هستم و تو شخصی پر از عیب و ایراد هستی. شما با این کار یک توسری به آنها می زنید و این درحالی است که هیچ شخصی این احساس را دوست ندارد. افرادی که به بلوغ فکری رسیده اند، هیچگاه دیگران را نصیحت نمی‌کنند و سعی می کنند عیب هایِ خودشان را رفع و بهبود دهند. اگر می خواهید فرد تاثیرگذاری باشید سعی کنید عیب هایِ خودتان را برطرف کنید زیرا کم‌ کم روی افراد دیگر نیز تاثیر خواهید گذاشت و آنها از شما تاثیر می گیرند.

 

مخالفت نمودن به شیوه مناسب

باید این را قبول کرد که هیچ شخصی همانند دیگری فکر نمی کند. اما به این معنا نیست که اگر آن شخص، نظر مخالف نظرات شما را داشته باشد باید بحث و جدل پیش بیاید. بلکه برای داشتن یه ارتباط سالم و موثر احترام یکی از رکن های اساسی است. در این مواقع باید مخافت خود را محترمانه و در کمال آرامش مطرح کرد. باید توجه داشت که برای داشتن ارتباطی سالم  باید از هرگونه خشم و غضب و داد و فریاد جلوگیری کرد.

 

همدلی داشته باشید

افراد درصورتی می‌ توانند ارتباط سالم و موثری با دیگران برقرار سازند كه به شرایط روحی، روانی و ذهنی مخاطب توجه كنند و خود را جای طرف مقابل بگذارید و مساله را از دریچه چشم او نگاه كنند.  برای این كار حرف‌های او را خلاصه كنید و احساساتش را تائید نمایید.

 

دید وسیع به موضوعات داشته باشید

برای داشتن ارتباطی سالم و موثر باید یاد بگیرید یک موضوع رو از زوایای مختلف مورد برسی قرار دهید تا به یک نقطه مشترک برسید. درغیر این صورت اگر پیام شخص، مخالف دیدگاه شما باشد او را مورد قضاوت قرار می دهید. این در حالی است که قضاوت  این پیام را منتقل می کند که تو سرشار از عیب و ایراد هستی و من هیچ درکی از تو ندارم و همانطوری که در مطالب قبلی گفته شد، این پیام ها ارتباطی سالم و موثر را ایجاد نمی کنند.

 

مفهوم اصلی را درک کنید و کمتر به کلمات توجه کنید

زمانی که با دیگران ارتباط برقرار می کنید؛ به دنبال مسئله ای نباشید تا سریعا مخالفت خود را نشان دهید. برای داشتن یک ارتباطی سالم باید از موضوع صحبت یک مفهومی را درک کنید. اصطلاحا؛ به عمق ماجرا پی ببرید و نگاهی سطحی نداشته باشید سپس آن را انعکاس دهید تا شخص متوجه شود که شما متوجه صحبت های او هستید. اگر توجه شما معطوف به تمام کلمات و اصطلاحاتی که گفته می شود باشد، ممکن است به دلیل حساسیت به برخی  از آن ها، واکنش نشان دهید و اینجاست که ارتباط سالم بین طرفین از بین می رود.

 

قبول کنید که به همه چیز آگاهی ندارید

انسان به همه چیز آگاهی ندارد و در طول مسیر زندگی، بخصوص با ارتباط با دیگران است که به دانش و آگاهی می رسد. وقتی موضوعی مطرح می شود که از آن آگاهی ندارید فقط با یک جمله (چه جالب نمی دانستم!) می توانید ارتباطی موثر را ایجاد کنید.

ولی اگر وانمود کنید که به هرچیزی آگاهی کامل دارید، این پیام را به طرف مقابل می دهید که تو در اشتباه هستی و فقط من درست می گویم که در این ارتباطات هیچ یک از طرفین به نتیجه ای مشترک از صحبتشان نمی رسند زیرا هر یک می خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند که چیزی جز کشمکش به وجود نمی آورد. همانطور که اشاره شد، اگر دید وسیع به موضوعات داشته باشید هیچ وقت دچار این اشتباه نمی شوید.

 

به دنبال کسب دانش و آگاهی باشید

با توجه به مبحث قبلی؛ شخصی می تواند ارتباطی سالم و موثر ایجاد کند که وانمود به آگاهی از همه چیز نداشته باشد. اگر چنین باشد شما به هیچ عنوان پیشرفت نمی کنید زیرا انسان از ندانسته ها، آگاه میشود. هدف از یک ارتباط سالم باید کسب دانش و انتقال آن باشد، نه صرفا به کرسی نشاندن حرف خودتان.

با رعایت کردن این دو اصل مهم بهترین ارتباط بین شما و دیگری به وجود می آید و چه چیزی بهتر از اینکه با یک تیر دو نشان می زنید که هم ارتباطی سالم برقرار می کنید و هم آگاهی و دانش کسب می کنید. به گفته ی سقراط: “داناترین انسان، کسی است که بداند که هیچ نمیداند”

 

کلام آخر

شما مي توانيد دانش بسياري به دست آوريد اما تا زماني كه نتوانيد با ديگران ارتباط بر قرار كنيد چنين دانشي بي فايده است بنابراين با رعايت و اجراي نكات بيان شده در اين مقاله مهارت برقراري ارتباط موثر را در خود تقويت كنيد و از آن لذت ببريد زیرا هر قدر در برقراري ارتباط موثر، توانمند تر باشيد به همان اندازه موفق تر مي شويد و این را بدانید که هیچ‌ وقت برای کار کردن روی مهارت‌های ارتباطی دیر نیست.

برای مشاهده و خرید کارگاه راهکار های برقراری ارتباط سالم و موثر  کلیک کنید

2 thoughts on “راهکارهای برقراری ارتباط سالم و موثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *